Messerschmitt Bf 109 G
Prototypen fløy første gang i 1935. Operativt ble Bf 109 først tatt i bruk under den
spanske borgerkrigen. Senere ble det Tysklands viktigste jagerfly under 2. verdenskrig.
Totalt ble det bygget mer enn 30 000 eksemplarer i forskjellige varianter av dette jagerflyet.
Flymuséets Bf 109, en G-versjon, kom opp i en reketrål i 1988, fra 300 meters dyp utenfor Sirevåg. Vraket var i meget dårlig forfatning, og restaureringen er derfor en meget omfattende jobb. Motoren var ikke med da vraket ble tatt opp, men muséet har en korrekt Daimler Benz-motor som ble funnet i Trondheimsfjorden. Denne vil bli satt på plass i flyet til å begynne med, men muséet ønsker etter hvert å få tak i en motor i bedre stand.
Flykroppen uten motor og vinger sto lenge i utstillingen på museet, men er nå tatt inn i verkstedet for å fullføres.
Bf 109 er et av muséets høyest prioriterte restaureringsprosjekter.
Bildene viser:
Bf 109 på kaien i Sirevåg:
Vraket slik det ankom muséet:
Oppbyggingen starter:
Prøvemontering av vinger:
Ut i solen for første gang:
I utstilling med vinger på:
Oppbygging av skrog:
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.