Tuesday 25. July 2017

Messerschmitt Bf 109 G

 Prototypen fløy første gang i 1935. Operativt ble Bf 109 først tatt i bruk under den
spanske borgerkrigen. Senere ble det Tysklands viktigste jagerfly under 2. verdenskrig.
Totalt ble det bygget mer enn 30 000 eksemplarer i forskjellige varianter av dette jagerflyet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Flymuséets Bf 109, en G-versjon, kom opp i en reketrål i 1988, fra 300 meters dyp utenfor Sirevåg. Vraket var i meget dårlig forfatning, og restaureringen er derfor en meget omfattende jobb. Motoren var ikke med da vraket ble tatt opp, men muséet har en korrekt Daimler Benz-motor som ble funnet i Trondheimsfjorden. Denne vil bli satt på plass i flyet til å begynne med, men muséet ønsker etter hvert å få tak i en motor i bedre stand.

Flykroppen uten motor og vinger sto lenge i utstillingen på museet, men er nå tatt inn i verkstedet for å fullføres.

Bf 109 er et av muséets høyest prioriterte restaureringsprosjekter.

Bildene viser:

Bf 109 på kaien i Sirevåg:

bf109 på kaien i sirevåg

 

 

 

 

 

 

Vraket slik det ankom muséet:

Utenfor museet

 

 

 

 

 

 

Oppbyggingen starter:

Oppbyggingen starter

 

 

 

 

 

 

Prøvemontering av vinger:

Prøvemontering av vinger

 

 

 

 

 

 

Ut i solen for første gang:

Ut i solen for første gang

 

 

 

 

 

 

I utstilling med vinger på:

I utstilling med vinger på

 

 

 

 

 

 

Oppbygging av skrog:

bf109-09

 

 

 

 

 

 

bf109-08

 

 

 

 

 

 

bf109-10